Categories: Japonia

Ceny transportu w Japonii

Ten wpis jest częścią serii Czy Japonia naprawdę jest taka droga?
Pokaż więcej postów?

Jako podróżnicy przyzwyczajeni jesteśmy do sytuacji, w której próbuje się wycisnąć z nas możliwie jak najwięcej pieniędzy. W zasadzie nie dziwi mnie wcale taka praktyka – każdy chce zarobić jak najwięcej, dopóki wszystkie odbywa się na uczciwych zasadach, nie mam z tym większego problemu. I tutaj przychodzę z bardzo dobrą wiadomością dla wszystkich, którzy planują podróż do Japonii – w Japonii to turysta traktowany jest na preferencyjnych warunkach! Nieraz bardzo preferencyjnych, o czym za chwilę się przekonacie. W poniższym wpisie przytoczę ceny w miejscach, które sam odwiedziłem, da to nam jednak przybliżony obraz transportu w Japonii. Zapraszam!

Japan Rail Pass

Jeśli planujesz wyjazd do Kraju Kwitnącej Wiśni prędzej czy później na pewno znajdziesz informacje na temat biletu Japan Rail Pass. Jest to specjalny bilet dostępny jedynie dla obcokrajowców, który umożliwia korzystanie z prawie wszystkich połączeń obsługiwanych przez państwowe koleje – Japan Railways. Prawdopodobnie natkniecie się na określenia, że to najtańszy i najlepszy sposób podróżowania po Japonii – i nie będzie w tym ani cienia przesady. Na początku cena JR Passa może wydawać się wysoka, żeby nie powiedzieć zaporowa. Zresztą zerknijcie na poniższą tabelkę przedstawiającą ceny JR Pass oferowane przez biuro H.I.S. POLAND Sp. z o.o.

2 Klasa 1 Klasa
Okres Dorosły Dziecko (6-11 lat) Dorosły Dziecko (6-11 lat)
7 dni 929 PLN 467 PLN 1237 PLN 619 PLN
14 dni 1473 PLN 738 PLN 1997 PLN 1003 PLN
21 dni 1884 PLN 943 PLN 2597 PLN 1303 PLN
Vouchery upoważniające do wyrobienia biletu JR Pass.

Wydatek rzędu 1000 złotych na tygodniowy bilet wygląda na kiepski biznes. Nic bardziej mylnego! Jeśli tylko planujemy wyjechać poza Tōkyō, bilet ten będzie prawdopodobnie jedną z najlepszych opcji. Wystarczy spojrzeć na regularne ceny japońskich superszybkich pociągów – Shinkansenów (新幹線). Podróż z Tōkyō do Kyōto, w dwie strony, kosztuje praktycznie tyle samo cotygodniowy bilet JR Pass. Musimy też trochę zmienić nasz sposób myślenia na temat przemieszczania się.

Przyzwyczajeni do (nie ukrywajmy) dramatycznego stanu polskich kolei raczej nie rozważamy przejechania kilkuset kilometrów tylko po to, żeby np. napić się piwa nad morzem. Japońskie koleje zmieniają to, jak postrzegamy odległości na mapie. Sam zresztą z pojechałem z Kyōto do Hiroshimy (ponad 350 kilometrów w jedną stronę) w zasadzie tylko po to, żeby obejrzeć Peace Memorial Park i zjeść okonomiyaki hiroshima style. Podróż w jedną stronę trwała trochę ponad dwie i pół godziny. Tyle samo co Przewozom Regionalnym zajmuje pokonanie 77 kilometrów z Katowic do Krakowa. Tak, wiem – to bardzo tendencyjny przykład, ale prawdziwy.

Shinkansen na stacji kolejowej w Tokyo

Warto dodać, że Japan Railways to nie tylko koleje dużych prędkości, ale również zwykłe połączenia lub kolej podmiejska. Nawet po samym Tōkyō możemy poruszać się samymi liniami JR, choć oczywiście będzie to mniej komfortowe niż podróż metrem. Najbardziej znana linia JR w Tōkyō nazywa się Yamanote Line (山手線) i ma kształt okręgu, który przecina prawie wszystkie najważniejsze dzielnice. Niestety, z racji swojej popularności, w godzinach szczytu potrafi być absurdalnie zapchana – możemy po prostu nie wejść do pociągu. Na JR Passie możemy również dotrzeć na popularne lotniska (między innymi na Naritę, która oddalona jest od centrum Tōkyō o około 80 kilometrów) oraz skorzystać z promu na wyspę Miyajima (宮島).

Główna stacja kolejowa w Hiroshimie.

Istnieje również opcja kupienia JR Passa na konkretny region w Japonii*. Jeśli chcecie na przykład poruszać się w okolicach Kyōto i Osaki, bilet JR Kansai Area Pass będzie dobrym rozwiązaniem. Dodatkowo ciekawą opcją jest Kansai Thru Pass, który jest co prawda droższy, ale umożliwia również korzystanie z metra i autobusów w całym regionie (3 dniowy bilet kosztuje 5200¥). Na temat JR Pass na pewno kiedyś powstanie osobny artykuł, gdyż temat ten jest dość szeroki, a tutaj chciałem tylko naświetlić kwestię ceny podróżowania japońską koleją.

Tōkyō

Kolejne miejsce, w którym możemy skorzystać z tego, iż jesteśmy przyjezdnymi ,jest tokijskie metro. I tutaj specjalne bilety dostępne są nie tylko dla obcokrajowców, ale również wszystkich, którzy podróżują spoza siedmiu prefektur regionu Kanto. Na tokijskie metro składają się dwie sieci – Toei Chikatetsu (都営地下鉄) oraz Tōkyō Metro (東京メトロ). Ta pierwsza obsługuje również linie autobusowe i jedyną linię tramwajową, która uchowała się w Tōkyō. Aktualnie istnieje 13 linii metra, które tworzą jedną z najbardziej imponujących siatek na świecie – a pod względem ilości przewiezionych pasażerów jest w ścisłej czołówce. Poniżej ceny Tōkyō Subway Ticket w trzech opcjach czasowych.

Okres Dorosły Dziecko
24h 800¥ 400¥
48h 1200¥ 600¥
72h 1500¥ 750¥

Tak, więc za bilet na trzy doby zapłacimy niecałe 50 złotych. Dla porównania bilet 72-godzinny na 1 i 2 strefę w Warszawie kosztuje 57 złotych. W Krakowie jest trochę taniej, za tego typu bilet zapłacimy 36 złotych. Zaryzykuję stwierdzenie, że cena tokijskiej metra jest wręcz zaskakująco niska. Pamiętajcie jednak, że są to specjalne bilety, które w samym Tōkyō ciężko dostać (w zasadzie dostępne są jedynie w wybranych hotelach). Ja zaopatrzyłem się w nie już na lotnisku Narita, co osobiście polecam (bilety są ważne od momentu skasowania, więc można kupić na zapas). Więcej informacji uzyskacie na stronie Tokijskiego Metra.

Jak już wspomniałem wcześniej – jeśli macie aktywny bilet JR Pass, możecie rozważyć poruszanie się po Tōkyō wyłącznie za pomocą pociągów Japan Railways. Ostrzegam jednak, że (szczególnie w godzinach szczytu) mogą być one mocno zatłoczone.

Kyōto

W starej stolicy Japonii poruszałem się głównie autobusami. Metro co prawda istnieje, ale są to zaledwie dwie linie i szczerze mówiąc – dla moich potrzeb nie wydały mi się pomocne. Nie dojedziemy nimi do najpopularniejszych punktów turystycznych – ani do Fushimi Inari Taisha (伏見稲荷大社), ani do świątyni Tenryūji (天龍寺) czy też Kinkaku-ji (金閣寺). Ogólnie Kyōto nie jest wspominane przeze mnie jako najwygodniej dla obcokrajowca skomunikowane miasto. Chyba odrobinę zbyt mocno przyzwyczaiłem się do tokijskiej siatki metra. Jednodniowy bilet na autobus kosztuje trochę ponad koszt dwóch pojedynczych przejazdów, więc zdecydowanie warto w niego zainwestować.

Dorosły Dziecko
Bilet jednorazowy 230¥ 120¥
Bilet dobowy 500¥ 250¥

Jeśli posiadacie aktywny JR Pass, sprawdźcie czy w miejsce do, którego chcecie się udać nie kursuje pociąg Japan Rails. W ten sposób dojechać można między innymi do Arashiyami, gdzie znajduje się słynny las bambusowy. Polecam jednak sprawdzać dokładnie, gdyż w mieście funkcjonują również linie kolejowe obsługiwane przez inne firmy np. linia Keifuku Randen Tram Line.

Jeśli lubicie aktywnie spędzać czas, popularnym sposobem poruszania się po Kyōto jest rower. Jako, że centrum miasta jest raczej płaskie, skorzystanie z jednośladów może być bardzo wygodnym sposobem na dotarcie do niektórych punktów turystycznych. Całodniowe wypożyczenie roweru kosztuje około 1000¥ za podstawowy model. Wersja z elektrycznym wspomaganiem kosztuje dwa razy tyle. Miasto przygotowało specjalną stronę poświęconą temu sposobu przemieszczania się – znajdziecie na niej między innymi listę wypożyczalni, parkingów rowerowych oraz przeczytacie również o zasadach poruszania się na rowerze w Japonii. Warto zajrzeć na stronę miasta Kyōto, na której zamieszczono bardzo wiele przydanych informacji odnośnie transportu (między innymi jak w ogóle korzystać z autobusów).

Hiroshima

Miejscowość znana głównie z tragicznych wydarzeń w trakcie II Wojny Światowej, pod względem transportu zbiorowego słynie przede wszystkim ze swoich tramwajów – Hiroden (広電). W mieście znajduje się największa siatka linii tramwajowych w Japonii, licząca ponad 35 kilometrów. Z ciekawostek warto dodać, że jeden z pojazdów przetrwał nawet wybuch bomby atomowej i służy mieszkańcom do dzisiaj (oczywiście po odpowiedniej renowacji). Centrum Hiroshimy nie jest bardzo rozległe i przy pomocy tramwaju dotrzemy w większość interesujących podróżniczo miejsc. Jeśli planujemy wybrać się również na wyspę Itsukushima (厳島), zwaną popularnie Miyajima (宮島), warto pomyśleć nad specjalnym biletem całodniowym, który umożliwi nam poruszanie się zarówno tramwajami czy autobusami, jak i specjalnym promem, który właśnie na Miyajime kursuje.

Dorosły Dziecko
Streetcar Pass 600¥ 300¥
Streetcar Pass + prom 840¥ 420¥

Jeśli Wasz pobyt w Hiroshimie potrwa dłużej, polecam zainteresowanie się kartą Visit Hiroshima Tourist Pass, która podobnie jak JR Pass przeznaczona jest tylko dla obcokrajowców. Karta SMALL Area będzie odpowiednim rozwiązaniem jeśli chcemy poruszać się tylko po samym mieście – za 1000¥ będziemy mogli przez 3 dni korzystać z tramwajów, autobusów, popłyniemy również na wyspę Miyajima. Jeśli natomiast chcemy wyjechać poza samą Hiroshimę – karta WIDE Area będzie w sam raz dla nas. Dzięki niej będziemy mogli skorzystać z autobusów poruszających się autostradami i podróżować po całej prefekturze Hiroshima. Jeśli planujemy dostać się również na lotnisko – istnieje opcja specjalnych wersji kart SMALL/WIDE Area, która obejmować będzie również Airport Limousine Bus.

Okres Cena
SMALL Area 3 dni 1000¥
WIDE Area 3 dni 3000¥
SMALL Area + Limousine Bus 5 dni 4000¥
WIDE Area + Limousine Bus 5 dni 6000¥

Jak widać, jako obcokrajowcy znowu mamy lepiej – za trochę ponad 35 złotych możemy podróżować przez 3 dni po Hiroshimie, a za około 100 złotych po całej prefekturze. Jeśli jednak do Hiroshimy przyjeżdzamy tylko na jeden dzień, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup Streetcar Passa lub po prostu biletu jednorazowego.  Ten ostatni w zasadzie fizycznie nie istnieje, gdyż po prostu płaci się przy wysiadaniu z pojazdu.

Fuji-san

Na sam koniec zostawiłem informację dla tych, którzy chcą nieco bardziej aktywnie spędzić swój czas w Japonii i zdobyć jej najwyższy wierzchołek, czyli górę Fuji. Najłatwiejszym sposobem dostania się w okolicę tego słynnego wulkanu, jest skorzystanie z szybkiego autobusu kursującego na linii Tōkyō Shinjuku – Kawaguchiko. Cena takiego przejazdu dla dorosłego pasażera wynosi 1750¥ i trwa około 1 godziny i 45 minut. Po drodze mamy kilka przystanków, ale tak naprawdę najlepszą bazą wypadową na Fuji, pod względem logistyki jest miejscowość Fujikawaguchiko (富士河口湖町).

Miejscem z którego najczęściej zaczyna się zdobywanie wierzchołka na własnych nogach jest tzw. Piąta Stacja (5th Station), położona na wysokości 2300 m. n.p.m. Znajduje się ona mniej więcej w połowie popularnego szlaku Yoshida Trail. Do piątej stacji najłatwiej dostać się autobusem, który kosztuje 2100¥ za bilet w dwie strony (bądź 1540¥ w jedną). Jeśli jednak nie chcemy zostawać na dłużej u podnóża góry, polecam skorzystać z autobusu jadącego bezpośrednio z Tōkyō Shinjuku do Piątej Stacji. Cena takiego przejazdu to 2700¥ dla dorosłego (1350¥ dla dziecka), a po niecałych 2 godzinach i 30 minutach  jesteśmy u celu i możemy rozpocząć wspinaczkę na „dach Japonii”. Koszta wychodzą podobne, ale jeśli zależy nam na czasie – jest to opcja właśnie dla nas.

Pod Fuji niestety nie docierają bezpośrednio pociągi obsługiwane przez JR Pass. Najbliższa stacja do, której docierają składy JR to Ōtsuki (大月市), do niej dostać możemy się spod góry Fuji korzystając z linii obsługiwanej przez firmę Fuji Kyuko. Bilet ze stacji Ōtsuki do Tōkyō kosztuje 1140¥, jest to więcej najbardziej budżetowa opcja jeśli posiadamy ważny JR Pass – choć na pewno mniej wygodna niż bezpośredni autobus.

Podsumowanie

Jak widać, ceny komunikacji w większych miastach nie są zbyt wygórowane. Szczególnie gdy spojrzymy na nie w kontekście jakości transportu zbiorowego w Japonii. Nawet wycieczka na górę Fuji, nie musi być taka kosztowna, gdyż za bilet w dwie strony, bezpośrednio z Tōkyō do przystanku 5th Station zapłacimy około 90 złotych. Wszystkim planującym wyjazd do Kraju Kwitnącej Wiśni polecam przede wszystkim zaopatrzenie się w bilet JR Pass (chyba, że nie planujecie wyjeżdżać poza miasto do, którego przylatuje Wasz samolot) oraz sprawdzić, czy w dane miasto nie oferuje specjalnych biletów dla przyjezdnych (zarówno z japońskim, jak i zagranicznym paszportem).

* W tym miejscu chciałbym podziękować Izie, która uprzejmie przypomniała mi o biletach regionalnych – w czasie pisania tekstu myślałem o nich kilkukrotnie, a ostatecznie zupełnie o nich zapomniałem.

 

Krzysiek

Cześć. Jestem Krzysiek. Podróżuję, biegam po górach, gotuję i poznaję nowe smaki. Na co dzień mieszkam w małej miejscowości na Górnym Śląsku. Dziękuję, że zajrzałeś na mojego bloga! Życzę miłej lektury!

View Comments

    • Niestety nie wiem. Poruszanie samochodem nie ma tam zupełnie sensu. W dużych miastach miejsc parkingowych praktycznie nie ma (często, żeby auto kupić trzeba mieć najpierw miejsce parkingowe wykupione). Na motocyklu nie jeżdżę więc nie wiem, ale np. skuterów praktycznie nie widać (w przeciwieństwie do np. Chin). Z tego co czytałem to wypożyczenie nie jest tanie no i trzeba wziąć pod uwagę wiele płatnych dróg i ruch lewostronny. Do niedawna w ogóle na polskim prawku nie można było jeździć w JP. Teraz z tego co wiem już się to zmieniło.

      Komunikacja zbiorowa w JP jest tak genialna, że nie widzę sensu, żeby turysta wypożyczał samochód. Chyba, że ma jakiś konkretny powód. Na forum Fly4Free była dyskusja na ten temat, wypowiadał się w niej mój znajomy od lat mieszkający w JP (LKay), także wie co mówi. Może pomoże :)

Recent Posts

Taipei 101 – symbol Tajwanu

Paryż ma swoją wieżę Eiffla, Nowy Jork Statuę Wolności, a stolica Tajwanu pochwalić może się…

3 miesiące ago

Oslo – na biegówki w Norwegii metrem

Z każdym rokiem zimy w naszej części Europy są coraz bardziej nieprzewidywalne. Nagły atak zimy…

2 lata ago

Karłów – biegówki w Górach Stołowych

Góry Stołowe kojarzone są przede wszystkim z jednym z najbardziej charakterystycznych szczytów w Polsce –…

2 lata ago

Cortina d’Ampezzo – w sercu dolomitów

Dolomity to góry niezwykłe, które swoim specyficznym wyglądem robią wrażenie chyba na każdym. Mimo że…

2 lata ago

Cypr na odkurzonych zdjęciach

Galeria z trochę losowymi zdjęciami z krótkiego pobytu na Cyprze. Tak w ramach nadrabiania jakichkolwiek…

3 lata ago

Harrachov na biegówkach – Terex i Magistrala Karkonoska

Trasy narciarstwa biegowego w Jakuszycach są wyjątkowe pod wieloma względami. Specyficzny mikroklimat zapewnia dobre warunki…

3 lata ago